כאשר בוחרים דומיין לרכישה, בין אם מדובר בדומיין חדש או בדומיין מיד שניה, יש הרבה מאוד
דברים שצריך לקחת בחשבון כדי לרכוש דומיין טוב הן מבחינת הצלחת האתר עצמו, בחינת שיקולי בנית אתר והן מבחינת
הקידום שלו במנועי החיפוש השונים. במאמר זה נעבור על החשובים שבהם:
1. וותק הדומיין
אם בוחרים לקנות דומיין יד שנייה, הרי שלוותק הדומיין יכולה להיות השפעה מסוימת על הקידום שלו
בגוגל מכיוון שככל שהדומיין ותיק יותר, כך הוא נחשב לסמכותי יותר (האם הייתם סומכים על אתר
ישן או חדש?) מנגד, לפי מאט קאטס מגוגל, זו כנראה איננה השפעה גדולה יחסית, ובכל מקרה, גוגל
יכול לזהות מתי התחלף אתר על גבי דומיין מסוים.
אם נסכם, לוותק כמדד בפני עצמו אין יותר מדי חשיבות מבחינת הדירוג בגוגל. אבל אם הוותק הולך
בד בבד עם אתר סמכותי, תוכן איכותי וקישורים – בהחלט יש לכך תרומה משמעותית בדירוגים
בגוגל.
2. מספר הקישורים שמובילים לדומיין
אם בוחרים לקנות דומיין יד שנייה, זה יכול להיות פרמטר די חשוב מכיוון שקישורים לדומיין קיים
ימשיכו להצביע על האתר שיוקם עליו. הרבה קישורים לדומיין יתרמו ל SEO שלו ברשת ויקלו על
עבודת הקידום של המקדם שלא יצטרך ליצור את הקישורים הראשוניים בעצמו.
יחד עם זאת, חשוב שהקישורים האלו יפנו לעמודים רלוונטיים עם גם לאתר החדש באמצעות יצירת
דפים שעוסקים בנושאים הקרובים לטקסט הקישור של הקישורים (אפשר לקרוא לאותם עמודים
בשמות זהים לקישורים המקוריים או לבצע הפנייה מסוג 301).
3. אורך תקופת ההחזקה בדומיין
אמנם יש רבים שיטענו שאין זה משנה לכמה זמן רוכשים את הדומיין (היתרון שברכישת דומיין
לתקופת זמן ארוכה בדרך כלל מודגש על ידי חברות לרכישת דומיינים ולא מקדמי אתרים), אבל
פטנט של גוגל עצמה מ – 2005 טוען שאתרים שאינם לגיטימיים ונרכשים לצורכי קידום אתרים אורגני בלבד, הם לרוב גם אתרים שהדומיין שלהם נרכש לשנה אחת בלבד. לעומת זאת, אתרים
לגיטימיים שבונים עליהם לתקופת זמן ארוכה, הם גם אתרים שהדומיין שלהם נרכש לעיתים קרובות
לתקופת זמן ארוכה יותר. ספק עד כמה לדבר הזה יש השפעה בפועל על פוטנציאל דירוגי האתר.
4. מילות מפתח מדויקות (EMD) בשם הדומיין
בעבר, דומיין עם מילות מפתח מדויקות בשם (Exact Match Domains) היה יכול לקפוץ למקום
גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל, במיוחד על מילים פחות תחרותיות וארוכות יחסית (זנב ארוך) גם
אם באתר עצמו היה מעט מאוד תוכן. היום לעומת זאת הוא כבר לא אטרקטיבי כמו בעבר ויכול אפילו
להרים דגל אדום אצל גוגל במידה והאתר עצמו הוא באיכות נמוכה ומיועד לצרכי קידום בלבד.
ראוי לציין שאם משלבים את מילות המפתח בשם הדומיין בצורה לא מדויקת, אפשר בהחלט ליצור
דומיינים קליטים שלא יפריעו לגוגל, ולכן כדאי לחשוב מראש אילו מילות מפתח לשלב בשם הדומיין
ואיך בדיוק לעשות זאת באמצעות תהליך של סיעור מוחות.
5. רישום פרטי או רישום רגיל
בעוד שברישום רגיל אנחנו רושמים את הפרטים המלאים שלנו, ברישום פרטי אי אפשר לדעת מי
מחזיק בדומיין עצמו. (רישום פרטי אינו אפשרי לדומיינים בעלי סיומות ישראליות).
אם יש לנו אתר אחד עם רישום פרטי, כנראה שהדבר לא כל כך ישנה לגוגל, אבל אם יש לנו מספר
אתרים כאלו, זה כבר יכול לעורר חשד, במיוחד אם כל האתרים הללו מקשרים מאחד לשני, מה
שאומר שאולי אנחנו רוצים להסתיר את העובדה שכל האתרים הללו שייכים לנו מגוגל (ולגוגל אין
בדרך כלל בעיה לזהות זאת על סמך שלל פרמטרים אחרים).
6. עד כמה הדומיין קליט
דומיין קליט יותר הוא דומיין שהגולשים יזכרו בצורה יותר טובה ויכלו להקליד אותו בקלות אל שורת
הכתובת בדפדפן או שורת החיפוש בגוגל. (גם אם הם לא זוכרים את הדומיין המלא, ההשלמה
האוטומטית תזכיר אותו עבורם). שנית, דומיין קליט יותר ממתג את האתר בצורה טובה יותר,
במיוחד אם אפשר לשלב בו את שם האתר (לדוגמה, לאתר בשם Pet World שמוכר מזון וציוד
לבעלי חיים נבחר את הדומיין petworld.com).
7. אורך הדומיין
במידה ואתם יכולים למצוא דומיינים קצרים או בראשי תיבות, העדיפו אותם. הסיבה היא לא רק
שיותר קל לזכור ולהקליד אותם, אלא שהם יאפשרו לכם לתת לדפים עצמם שמות יותר ארוכים
ולהציג את הכתובת המלאה של כל דף בדפי התוצאות של גוגל. יתרה מזאת, הם נראים טוב יותר
במדיה מודפסת כמו למשל פרסומות או כרטיסי ביקור.
נכון שהיום יותר מעבר קשה למצוא דומיינים קצרים (שלא לדבר על קליטים) אבל היום יש מגוון רחב
של סיומות חדשות שפותחות צוהר לעולם חדש של אפשרויות. למשל סיומת .co שהיא למעשה ה-
com החדש ועוד מאות סיומות שונות שאושרו על ידי איגוד האינטרנט העולמי לפני מספר שנים, מה
שמביא אותי לסעיף הבא.
8. סיומת הדומיין
כיום מלבד הסיומת המקומית של כל מדינה (למשל .co.il לישראל), יש גם סיומות רבות נוספות כמו
למשל .tv, .site, .online ,.tech וכו'. הסיומות החדשות אולי נראות מפתות, אבל רצוי להשתמש בהן
רק אם יש לכם באמת אתר שמותאם אליהן (נניח, אתר לסדרת טלוויזיה) או שאתם לא מצליחים
בשום פנים ואופן למצוא את שם הדומיין בסיומות הרגילות. הסיבה לכך היא שהסיומות הרגילות הן
עדיין הכי זכירות וממותגות מבין כל הסיומות והן גם עולות פחות.
9. דומיין בעברית או באנגלית
דומיינים בעברית הם לרוב כמו דומיינים מדויקים באנגלית (סעיף מספר 4) ולכן אין הרבה יתרון
בהחזקה שלהם כיום. כמו כן, קיימים כיום דומיינים בעברית מלאה בהן גם הסיומית היא בעברית
(האתר-שלי.קום), אך הדומיינים האלו לא אושרו על ידי תאגיד ICANN העולמי כסיומות תקינות ולכן
הם בעייתיים משהו.
בעיה נוספת עם דומיינים בעברית היא שהדפדפן הופך אותם למחרוזת תווים ארוכה, ולכן קשה מאוד
לקשר אליהם ובמקרים מסוימים הכתובות עלולות להיחתך באמצע וליצור קישורים שבורים, כך שיש
להם עוד חיסרון מבחינת קידום אתרים (במיוחד אם משתמשים גם בדומיין בעברית וגם בשמות
דפים בעברית, אז המחרוזות הופכות להיות מאוד מאוד ארוכות).
ואם נדבר על העניין האסתטי – זה נראה רע ולא מקצועי.
10. עד כמה הדומיין דומה לדומיינים אחרים
מוטב שלא לבחור דומיין שדומה מאוד לדומיינים אחרים מכיוון שאז הגולשים עלולים להתבלבל בין
שני הדומיינים. יתרה מזאת, הדבר עלול להוות בעיה גם מבחינה משפטית ולחשוף אתכם לתביעות
שיהיה קשה לכם להתגונן מפניהן.
11. שימוש במקפים ומספרים
מקפים ומספריים יכולים להיות בעייתיים מכיוון שקשה לזכור אותם כחלק משם הדומיין ולא תמיד
ברור איך רושמים אותם כאשר מוסרים את שם הדומיין בעל פה (האם חמש זה five או 5?). לכן
מוטב להימנע מהם גם אם בהתחלה נראה שהם יכולים דווקא להוסיף.
12. מעקב אחרי טרנדים
האינטרנט עצמו תמיד יהיה מורכב מטרנדים. למשל, פעם היה מקובל מאוד להוסיף לכל דומיין את
התחילית hot כדי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר, והיום הטרנד הזה כבר חלף מן העולם. לכן רצוי לא
ללכת באופן עיוור אחרי טרנדים, אלא לבחור בדומיין ייחודי משלכם שנראה ונשמע טוב בזכות עצמו.
13. מהירות
בעולם בו דומיינים טובים נחטפים במהירות הבזק, חשוב מאוד לקנות את הדומיינים שאתם רוצים
במהירות, במיוחד אם לדומיינים האלו יש כמה גרסאות דומות (שוב, בתנאי שאתם לא מפרים את
הזכויות של מישהו אחר). חבל להתמהמה היום ולגלות שמחר מישהו קנה את הדומיין שחשבתם
עליו, מכיוון שאז או שלא תוכלו לקנות אותו בכלל, או שתגלו שעליכם לשלם עליו הרבה יותר בתור
דומיין יד שנייה.